Wprowadzając nowe wersje modeli Z800 i Z800 e na szalenie konkurencyjny rynek, firma skupiła się na ich konstrukcji oraz stylistyce, aby stworzyć maszyny, które mają szansę przedłużyć dominację klasy Kawasaki.
A teraz - w odpowiedzi na znaczące zainteresowanie ze strony mediów i opinii publicznej – inżynierowie i projektanci wkroczyli na limonkowy teren, aby nadać historii Z800 nowego, interesującego wymiaru. Swoimi własnymi słowami zgodzili się wyjaśnić, na czym polega esencja "Z" i w jaki sposób ta czterdziestoletnia dynastia łączy się z ich podejściem do tej nowoczesnej maszyny, która z pewnością będzie górować na rynku zarówno pod względem stylu i sprzedaży.
Łącząc tradycyjne, japońskie rozumienie pracy zespołowej z docenieniem indywidualnego talentu inżynierów i konstruktorów, projekt Z800 dumnie wysunął rodzinę Z na prowadzenie bez szwanku dla kluczowego DNA Kawasaki, wyjaśnia Główny Konstruktor, Keishi Fukumoto.
“Biorąc Z750 jako punkt wyjścia, chcieliśmy spojrzeć z boku na Z i rozważyć jej znaczenie dla Kawasaki. Jako jeden z najpopularniejszych motocykli w Europie i maszyna, którą inni producenci próbowali kopiować, Z750 zasłużył na wartościowego następcę.
Ze względu na to, jak ważny jest rynek w Europie, rozważyliśmy najważniejsze słowa w kilku europejskich językach, które, naszym zdaniem, określały cechy rodziny Z i od tego rozpoczęliśmy nasz proces myślowy.
Dwa kluczowe słowa, które wyłoniły się wśród wszystkich pozostałych, to forma i dzikość. Te słowa pomogły nam w wyznaczeniu wizerunku motocykla, jako całości, jego istoty i osobowości, innymi słowy - jego powodu istnienia”.
Jako Lider Projektu, zajmujący się silnikiem i rozwojem, Hideheko Yamamoto, zaproponował integrację etosu konstrukcyjnego ze sposobem, w jaki funkcjonował silnik i podwozie.
“Już Z750 zdobył reputację łatwego w poruszaniu się po mieście motocykla, który jednocześnie świetnie sprawdza się w sportowych rajdach. Europejscy klienci uznają moc i przyspieszenie za kluczowe właściwości, a więc za pomocą większego silnika o krótkich przełożeniach poprawiliśmy czucie przyspieszenia w najważniejszych obszarach, takich jak niskie i umiarkowane prędkości na drodze.
Zwiększając średnicę cylindra, zamiast jego skok, uzyskaliśmy jeszcze więcej czucia mocy, charakterystycznego dla Z i poprawiliśmy charakter maszyny.
W podwoziu skoncentrowaliśmy się na ergonomii pozycji kierowcy i ustawieniach zawieszenia. Podczas gdy wersje Z800 i Z800 e mogą wydawać się ekstremalne, chcieliśmy uzyskać naturalną pozycję jazdy tak, aby każda przejażdżka była przyjemnością.
Dla przykładu, starając się maksymalne zwęzić powierzchnię bezpośrednio za zbiornikiem paliwa, uzyskaliśmy pozycję kierowcy, w której jego kolana są do siebie zbliżone, co umożliwia lepsze reagowanie i manewrowość”.
Dla Pana Fukumoto (który jest związany z projektowaniem motocykli od 25 lat) oraz wewnętrznego działu projektowego Kawasaki, wąski środek maszyny był równie ważny, ponieważ w ten sposób centralna część motocykla, a zwłaszcza okolice zbiornika paliwa, podkreślają charakterystyczną, pochyloną pozycję Z. Byłoby to idealnym tłem dla "twarzy" motocykla, czyli jego reflektora głównego oraz panelu oprzyrządowania. Jak twierdzi Fukumoto, po opracowaniu tych elementów projekt pozostałej części motocykla nasunął się automatycznie.
“W sumie wykonaliśmy ponad 300 szkiców projektowych, wraz z poprawkami i odrzuconymi propozycjami…. Stale zadawałem sobie pytanie “czy jest on wystarczająco dobry?” – nie polegaliśmy jedynie na naszych własnych opiniach, lecz pytaliśmy o zdanie pozostałych członków zespołu.
Naszym klientem docelowym jest około 30-letni Europejczyk, który z zainteresowaniem obserwuje konstrukcje motocykli – a nasze badanie dowiodło, że korzystałby z wersji Z800 lub Z800 e zarówno do codziennej jazdy jak i weekendowych wypadów.
Patrząc na tę maszynę jak na środek transportu, wzięliśmy pod uwagę jego użyteczność. Staraliśmy się zachować prostotę elementów, ponieważ jest to motocykl typu naked. Wszystkie części, powierzchnie i materiały muszą ze sobą współgrać – na przykład rama pomocnicza z boku silnika musi być zintegrowana z silnikiem, nawet jeśli jest wykonana z innego materiału.”
Jak wyjaśnia Fukumoto, ze względu na pokaźne dziedzictwo Z i niezwykle udaną maszynę, jaką jest Z750, odbiór nowego motocykla byłby bardzo ważny dla jego sukcesu.
“Oczywiście obserwujemy trendy, ale nie chcemy, aby maszyna cieszyła się jedynie krótkoterminową popularnością – konstrukcja musi być ewolucją Z, a nie rewolucją.
Po sukcesie modelu Z750 ten motocykl ma wysoko ustawioną poprzeczkę, konstrukcja musiała mieć wyraźny charakter i być spójna, więc nie zależało nam jedynie na byciu “trendy”.
Jak wyjaśnia Hideheko Yamamoto, po zatwierdzeniu kierunku, w jakim przebiegać miały procesy konstrukcji i stworzeniu miniaturowych modeli otrzymaliśmy wczesny, fizyczny przejaw najnowszych maszyn Z i testy mogły się rozpocząć.
“Celem było uzyskanie jeszcze lepszego prowadzenia i stabilności, niż w Z750. Elementy zawieszenia, ich funkcjonowanie podczas jazdy oraz ogólne ustawienia zostały poprawione, a wraz z nimi komfort kierowcy. Tak naprawdę, nawet pierwszy model testowy wykazał wysokie osiągi silnika i zawieszenia, co było bardzo budujące.
Ponieważ szybko osiągnęliśmy zamierzone efekty, mogliśmy poświęcić więcej czasu na dopracowanie wygody i czucia jazdy. Cały zespół jest zadowolony z efektów naszej pracy.”
Jest oczywiste, że Fukumoto i Yamamoto, będący rzecznikami entuzjastycznego i zaangażowanego zespołu konstruktorów i inżynierów, podzielają ich pasję tworzenia nowych oraz innowacyjnych motocykli.
Podobnie ich pragnienie, by odzwierciedlić dziedzictwo Kawasaki oraz esencję rodziny "Z" z pewnością miało wpływ na kierunek rozwoju konstrukcji Z800. Bez wątpienia, fani Kawasaki będą równie podekscytowani mogąc zobaczyć owoce ich pracy nad nową generacją motocykli.